Zastanawiasz się, jak prawidłowo posługiwać się zagęszczarką? Co zrobić, gdy nie odpala i jaki olej do wibratora zagęszczarki wybrać? A może szukasz sposobu, jak szybko naprawić zagęszczarkę, gdy nie chce jechać do przodu? Na te i inne pytania, rozwiązania znajdziesz poniżej!
Sprawdź, jak przeprowadzić naprawę zagęszczarki w domu i samodzielnie usuń najczęściej występujące awarie!
Jak działa zagęszczarka i jak jej używać?
Zagęszczarki gruntu to maszyny budowlane, które utwardzają grunt w sposób mechaniczny, przy pomocy wibracji. Silnik maszyny wprawia ją w ruch i drgania, które następnie przenoszone są na płytę wibracyjną (inaczej płytę roboczą lub elastomer). W ten sposób, poruszając się w przód (i tył – w przypadku zagęszczarek rewersyjnych), sprzęt ugniata ziemię, usuwając z niej powietrze i zwiększając tym samym nośność gruntu, niezbędną do dalszych prac budowlanych.
Jak używać zagęszczarki? Sposób jest dość prosty, wymaga jednak trochę siły (szczególnie w przypadku cięższych maszyn). Przed uruchomieniem silnika warto również zaopatrzyć się w nauszne słuchawki ochronne, które dobrze tłumią dźwięk. Wibracje zagęszczarek są bardzo mocne i na dłuższą metę pracowanie bez wygłuszenia jest nie tylko niekomfortowe, ale również niebezpieczne dla słuchu. Dodatkowo poleca się również korzystanie z okularów ochronnych.
Jeżeli jesteś już odpowiednio przygotowany, pora uruchomić zagęszczarkę. Na ogół w zagęszczarkach mamy do czynienia z trzema sposobami odpalania: przy użyciu stacyjki, przy użyciu szarpaka lub na korbę. O sposobach odpalania dokładniej piszemy w dalszej części artykułu.
W przypadku zagęszczarek jednokierunkowych po odpaleniu wystarczy, że dodasz gazu, a sprzęt ruszy do przodu w odpowiedniej dla siebie prędkości (od ok. 16 do nawet 27 km/h). W przypadku zagęszczarek rewersyjnych, czyli dwukierunkowych, przy pomocy wajchy na dyszlu decydujesz, w którą stronę jechać – przód lub tył. Kierunek ruchu (lewo/prawo) nadasz maszynie podobnie jak np. kosiarce – przy pomocy uchwytu sterującego i siły mięśni.
Pamiętaj! Zagęszczarką nie należy operować na gruntach twardych, o dużej spoistości lub zamarzniętych, bez możliwości dalszego zagęszczenia. Tej zasadzie podlegają wszystkie rodzaje zagęszczarek – zagęszczarki rewersyjne, zagęszczarki jednokierunkowe, zagęszczarki stopowe, a nawet zagęszczarki elektryczne.
Jak odpalić zagęszczarkę
Wyżej wspomnieliśmy o trzech sposobach na odpalenie zagęszczarki: przy użyciu szarpaka, korby i stacyjki.
Szarpak zazwyczaj znajdziemy w małych zagęszczarkach i tych, które nie posiadają rozruchu elektrycznego. Korba jest raczej domeną dużych zagęszczarek np. zagęszczarek dwukierunkowych, a zagęszczarki o średniej wadze zazwyczaj posiadają możliwość odpalenia silnika zarówno przy użyciu szarpaka, jak i stacyjki.
Najwięcej problemów przy odpalaniu zagęszczarki może sprawić szarpak – wymaga on bowiem dużej siły od operatora, a w niskich temperaturach często nie chce współpracować. Stacyjka oczywiście wymaga tylko przekręcenia kluczyka (jak w samochodzie), a korba kilku zakręceń.
Zagęszczarka nie odpala – co robić?
Zastanawiasz się, dlaczego zagęszczarka nie chce odpalić? Powodów może być kilka: zapchany filtr powietrza, brak iskry, zbyt niski poziom oleju silnikowego, problemy z układem wibrującym, problemy z hydrauliką (np. uciekanie paliwa z układu, przeciekanie), a także komplikacje z samym silnikiem. Źródłem problemów może być także gaźnik lub sprężynka na cięgle gazu. Zagęszczarki często nie chcą również odpalać po zimie – szczególnie, jeśli nie były przepalane (sprawdź, jak dbać o maszyny budowlane w zimie).
W domowych warunkach bez problemu możesz sprawdzić np. stan filtrów. Niektórzy, w celu wyeliminowania niektórych opcji, decydują się np. na odpalenie zagęszczarki "z plaka" (przydatne np. w sprawdzeniu pracy gaźnika). Oprócz tego warto sprawdzić również zapas paliwa i oleju oraz stan świecy zapłonowej. Jeżeli zagęszczarka nie wchodzi na obroty koniecznie sprawdź również, czy wszystkie włączniki są "ON".
Przyczyn może być jednak wiele, dlatego warto zwrócić się do producenta szczególnie, jeśli posiadamy aktualną gwarancję. Okres gwarancyjny nie trwa jednak wiecznie, więc warto stawiać na popularne marki zagęszczarek. Jakie to ma znaczenie? Popularne maszyny są znane wśród serwisantów, dlatego usługi naprawcze często są nie tylko łatwiej dostępne, ale często również prostsze, szybsze i tańsze w wykonaniu.
Do marek, których serwis i naprawa w Polsce są łatwodostępne, należy np. marka Wacker Neuson, Ammann, Weber, Project, Bomag czy popularna Husqvarna.
Dlaczego zagęszczarka kopci?
Jeśli zagęszczarka kopci na czarno oznacza to najczęściej, że silnik nie ma odpowiedniego dopływu powietrza. Przyczyną jest więc najprawdopodobniej mocno zabrudzony albo wręcz zapchany filtr, który należy jak najszybciej wymienić na nowy. Jeżeli szukasz oszczędności pamiętaj, że czyszczenie starych filtrów jest raczej niewskazane i na dłuższą metę prowadzi do poważnych, kosztownych awarii.
Dlaczego zagęszczarka jedzie tylko do przodu
Rewersyjna zagęszczarka nie jedzie do tyłu – co robić w takiej sytuacji? Jak jest przyczyna? Najczęściej powodem problemów jest zerwana linka rewersu, nieco rzadziej zatarcie tulejki rewersu lub zatarty wałek rewersu. Źródłem problemu może być również łożysko oporowe. Są to dosyć skomplikowane problemy, z którymi raczej zaleca się udanie do serwisu.
Inne, częste problemy z zagęszczarkami
Niewystarczające wibracje, niska wydajność
Pogorszone właściwości jezdne, zmniejszona wydajność i zmniejszenie drgań to zazwyczaj skutek usterki układu hydraulicznego. Układ ten składa się z wielu elementów, a w tym z pompy hydraulicznej, przewodów, rozdzielacza i zaworów, które często przegrzewają się lub przeciekają, powodując ubytek oleju hydraulicznego. Zaburzenie poziomu wibracji często powoduje również obsuwający się pasek klinowy.
Problem z paliwem
Jeżeli występuje problem z paliwem (np. jego zwiększone zużycie), awaria zazwyczaj dotyczy innych elementów zagęszczarki. Często przepływ paliwa zostaje zaburzony, gdy zostanie zapchany filtr paliwowy lub uszkodzeniu ulegnie przepustnica albo przewód paliwowy. Jeżeli awaria dotyczy gaźnika lub sprężynki na ciągle gazu, paliwo może również mieszać się z powietrzem, które w niewłaściwych proporcjach zaburzy pracę układu paliwowego i silnika zagęszczarki.
Zagęszczarka – jakie paliwo? Silnik benzynowy i diesel
Zagęszczarki mogą być napędzane zarówno silnikami benzynowymi, jak i silnikami diesla. To właśnie rodzaj silnika decyduje o doborze paliwa, więc do wyboru mamy zazwyczaj paliwa takie jak benzyna (a w tym benzyna bezołowiowa), diesel lub olej napędowy.
Zagęszczarka – jaki olej? Olej do wibratora zagęszczarki
Do zagęszczarek zazwyczaj stosuje się specjalistyczne oleje hydrauliczne lub przekładniowe, przeznaczone do pracy w trudnych warunkach np. olej silnikowy 15W40. Ze względu na intensywne obciążenie elementów wibrujących, oleje do zagęszczarek muszą charakteryzować się wysoką odpornością na ciśnienie i temperaturę.
Często stosowanym olejem w zagęszczarkach jest wyżej wspomniany olej silnikowy 15W40 i oleje o pokrewnej lepkości oraz gęstości.
Jeżeli nie wiesz, jaki olej do zagęszczarki wybrać, koniecznie przeczytaj specyfikację danego produktu lub instrukcję od producenta.
Naprawa zagęszczarek – jak jej uniknąć? 5 kroków, by zapobiec awarii!
Chcesz uniknąć awarii zagęszczarki gruntu? Pomożemy! Stosuj się do tych pięciu poniższych kroków, a unikniesz serwisowania sprzętu przez wiele sezonów!
1. Rób regularne przeglądy
Regularność to podstawa – na bieżąco kontroluj stan swojej zagęszczarki! Raz w miesiacu sprawdź poziom oleju i naciąg oraz smarowanie paska klinowego. Co około 250 roboczogodzin przeprowadź wymianę oleju silnikowego. Regularnie sprawdzaj stan filtra i koniecznie zamów nowy po ok. 500 godzinach pracy.
2. Nie zapomnij o konserwacji
Przeglądy to nie wszystko! Koniecznie zadbaj o odpowiednią konserwację zagęszczarki, dbaj o jej nasmarowanie i przepalanie w trakcie dłuższych przestojów w pracy. Przygotuj maszynę do przezimowania – spuść paliwo i przechowuj z dala od niekorzystnych warunków atmosferycznych.
3. Przeszkól swoich pracowników
Przeszkolony pracownik jest bezpieczny nie tylko dla siebie i swojego otoczenia, ale również maszyny. Stan zagęszczarki w dużym stopniu zależy od przeszkolenia operatora – tego, jak nią operuje i jak dba o nią na co dzień. Niewyszkolony operator może nieświadomie doprowadzić np. do zatarcia silnika, a już na pewno zdarzy mu się uszkodzić obudowę lub płytę roboczą zagęszczarki.
4. Nie kombinuj
Zagęszczarka uległa awarii i nie do końca wiesz, jak ją naprawić? Nie kombinuj! Samodzielne szperanie w układzie może znacznie pogorszyć sprawę. Serwis maszyn budowlanych niestety nie należy do najprostszych – warto, aby zajęli się tym specjaliści.
5. Postaw na dobrej jakości materiały
Stosuj właściwe paliwo i olej o odpowiedniej gęstości, koniecznie zgodne z zaleceniami producenta. Wybieraj tylko najwyższej jakości, sprawdzone materiały, których działanie nie wpłynie negatywnie na działanie układu zagęszczarki.
Sprawdź także:
Zagęszczarki gruntu – co musisz wiedzieć?
Zagęszczarka 500 kg – jaką wybrać?